Geloven in niets kunnen wij niet

De mens gelooft in dingen, goden of heiligen en ieder heeft hier zijn eigen beeld bij. Heb je wel eens iemand horen zeggen dat hij in niets gelooft? Geloven in niets blijkt erg lastig voor de mens want wij kunnen ons niet voor de geest halen hoe niets er uit zou zien.

Geloof krachtig wapen

Dat geloof en krachtig wapen is blijkt wel uit de geschiedenis, mensen doen hele bijzondere dingen als ze geloven.

Omdat:

  • Geloof intimiderend is .
  • Geloof zorgt voor binding. (Eendracht maakt macht)
  • Mensen tot ‘onmogelijke’ dingen, beter gezegd tot onnatuurlijke dingen instaat stelt.

Logisch

Voor mij persoonlijk is het raar dat mensen geloven in dingen die niet zichtbaar of onzichtbaar bewezen ( de kracht van meditatie is namelijk bewezen ). Wat zelf nog raarder is dat ze geloven in dingen die mensen bedacht hebben. Wat er op neer komt dat als je slim genoeg bent om een boek te schrijven waar mensen in gaan geloven je een geloof creëert. Hier maakte Hitler dan ook dankbaar gebruik van met Mein Kampf.

Feiten en vragen.

  • Het geloof is bedacht door de mensen.
  • Elk begin heeft een einde maar heeft elke einde een begin?
  • Het was niet het geloof dat wonderen heeft verricht maar mensen die geloofde.
  • Geloof kan gevaarlijk zijn
  • Alleen gelovigen geloven dat mensen niet kunnen leven zonder te geloven(endandit)

Dit zal en levend document zijn, wat inhoud dat het aan wijzigingen onderhevig is.

6 thoughts on “Geloven in niets kunnen wij niet

  1. Mensen hebben altijd behoefte aan houvast, ergens waar ze op kunnen terugvallen. En vaak kan geloof dit hun bieden.

  2. Laat ik eerst eens beginnen met de definitie, of de betekenis van geloven:
    ge·loof het; o -loven
    1 het vertrouwen in de waarheid van iets
    2 een vast en innig vertrouwen op God

    Geloven in iets wat je ziet kan dus niet want dat is waarheid wat bekent dat het ‘weten’ is.
    Ik zal voor de gemakkelijkheid even jouwn punten bespreken en mij kijk en mening daarop geven.

    [b]Geloof intimiderend is[/b]
    Geloven is in zekere zin zeer intimiderend maar ik denk alleen voor mensen die ook daadwerkelijk geloven. Dit komt omdat Gods grootheid overal te bewonderen is en je bij je zelf na gaat hoe klein en nietig je bent. Ook omdat een mens van zich zelf niet tot goedheid geneigd is.

    [b]Geloof zorgt voor binding.[/b]
    Geloven maakt inderdaad binding, niet alleen de gemeente hier op aarde maar voor een gelovige een nog belangrijke binden; de hemelse verbinding. Deze verbinding (de verbinding tussen jouw en jouw God) is vele male moeilijker te onderhouden omdat zoals eerder gezegd elk mens geneigd is tot kwaad en geen goedheid in zich heeft.
    De aardse verbinding (als Christelijke of andere Gemeente) die jij hier bedoeld kan inderdaad machtig zijn. Dit is niet om een groep ‘tegen’ de aardse vijand te vormen maar om elkaar in eerste instantie te steunen in de (in mijn geval) de Christelijke leer.
    Handelingen 20:28:
    “28 Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon.”

    [b]Mensen tot ‘onmogelijke’ dingen, beter gezegd tot onnatuurlijke dingen instaat stelt.[/b]
    Ik zie hier op aarde geen voorbeelden van of ik ken ze persoonlijk niet. Maar ‘onmogelijke’ dingen doen kan niet anders zou het woord ‘onmogelijk’ zijn betekenis verliezen. Misschien heb je hier een voorbeeld van? Misschien is ‘onmogelijk’ ook een relatief woord omdat dit per mens verschild. Voor de 1 is het onmogelijk om 100 meter onder de 10 seconde te rennen voor de andere is dat mogelijk.

    [b]Het geloof is bedacht door de mensen.[/b]
    De Bijbel is een boek geschreven door mensen dat klopt. Maar het verhaal (soms door meerdere mensen geschreven) is door God gegeven. De Bijbel is niet een sprookjesboek waar mensen zomaar wat in mochten schrijven. Misschien helpt het als je de Bijbel leest?

    [b]Elk begin heeft een einde maar heeft elke einde een begin?[/b]
    Het einde voor een Christen is eigenlijk heel simpel of misschien voor een niet-Christen wel heel saai een eeuwig leven op de nieuwe Aarde. Wat dit inhoudt zal ik je moeten verwijzen naar Openbaringen het laatste boek van de Bijbel.
    En ‘Eind’ is moeilijk te defineren. Wat is eind? Je bedoeld het Geestelijke einde de Lichamelijke einde?

    [b]Geloof kan gevaarlijk zijn[/b]
    Geloof kan inderdaad gevaarlijk zijn, hier wordt geloof vaak misbruikt als een reden tot iets. Maar dan moet een buitenstaander en een gelovige zich gaan afvragen als deze persoon die het geloof misbruikt wel echt geloofd en zich houdt aan alle geboden. Daarnaast kan alles gevaarlijk zijn ook een niet gelovige 😉

    [b]Het was niet het geloof dat wonderen heeft verricht maar mensen die geloofde.[/b]
    Wonderen kunnen alleen verricht worden door de 3 eenheid.

    [b]Alleen gelovigen geloven dat mensen niet kunnen leven zonder te geloven(endandit)[/b]
    Klopt 🙂

  3. Geen sterk betoog en al zeker niet doorleefd. Bovendiengaat schrijver er voor zich z e l f van uit dat “de mens” gelooft in zijn / haar eigen creaties. Van het (een) fenomeen “God” (of god)kun je het bestaan noch het ontbreken ervan bewijzen. “God” betekent inspirator. En heel veel onderzoekers zijn al de mening toegedaan dat de mens behalve vlees en bloed ook een geestelijk wezen is. Met name in de bijbel kan men lezen over de ontmoeting van de goddelijke geest (daar wordt het heilige geest genoemd) met die van de mens. Dit alles is aan het papier toevertrouwd vanuit de s t i l t e . Aangezien de mens geen stilte meer kent, en er zelfs bang voor lijkt, wordt het steeds moeilijker om een “inspirerende stem” te verstaan. Ik pleit voor geen enkel geloof. (Ik heb geen waardering voor een overtuiging die geweld in zich herbergt.) Maar om met een of andere flutstelling duizenden jaren devotie en meditatie naar de prullenbak te verwijzen….. dat bevestigt slechts de leegte van de huidige maatschappij.

  4. hoi!
    mooie gedachtes tref ik hier boven aan! Ik geloof in niets want ik weet niets zeker, zelfs wat we zien is niet te bewijzen! Als ik zeg dat het iets is kan een ander het totaal anders zien en een fluitketel is in onze ogen misschien een fluitketel, hoe het buiten het menselijke waarnemen (voor dieren bv) is weten we niet..?

    Ik leef dan ook in onzekerheid wat me tot nadenken aanzet waar ik erg van geniet!
    Ik hoop dat ik een goed mens ben en dat mensen net als dieren over het algemeen niets kwaad in de zin hebben als de omstandigheden er niet om vragen.
    Ik ga hier maar vanuit terwijl ik het niet zeker weet mar het lijkt me de beste samenleef tactiek.

    Als ik om me heen kijk is iedereen druk bezig en allen geloven ze dat wat ze doen zinvol is….
    Sterker nog, mijn “niets”doen wordt als vervelend ervaren, waarschijnlijk omdat ik niet hun geloof deel!
    Ik vermoed dat we beter minder kunnen doen en meer nadenken en filosoferen, tot we iets vinden dat voor allen kan gelden, onder de juiste omstandigheden.
    Dat betekent dat we het samen moeten doen…of niet?

    Ik heb een vraagje:
    Ik loop erg tegen het feit aan dat kinderen steeds meer gediagnosticeerd worden tot adhd etc.
    Ik vermoed dat als ik nu kind was de maatschappij nog veel meer schade bij me zou berokkenen dan wat ze vroeger bij me heeft gedaan! Terwijl ik een goed persoon was en altijd geweest, hoe crimineel ik me ook gedroeg!
    Mijn vraag is deze;
    Kan iemand mee gaan in de gedachte dat als ouders onder grote druk leven door moeilijke kinderen of iets dergelijks ze uiteindelijk voor hun zelf kiezen en blij zijn met een diagnose zodat de SCHULD niet meer bij hen ligt!
    Ik heb in meerdere interwvieuws dit trussen de lijnen gelezen en mijn ouders hebben het indirect ook zo laten weten. Het lag aan mijn genen en niet aan hun! Ik ben geadopteerd, vandaar!
    Ik moet zeggen dat dat me zeer teleursteld! Misschien omdat ik weet hoe het is om in de steek gelaten te worden door je eigen famillie ligt mijn norm van solidairiteit misschien wat hoger?
    Ik kan echter niet goed snappen waarom ouders niet ten alle tijden voor hun kind opkomen!?
    Waarom een diagnose accepteren? pilletje erin en klaar? waarom niet ALLES uit de kast halen om een andere oplossing te vinden?
    Ik weet het wel….ze hebben het te druk om zich erin te verdiepen!
    Pfff , kinderen als leuk , erbij, naast je baan en relatie, maar alsjeblieft niet teveel moeite graag…?
    herkent iemand dit? of durft een ouder die dit herkend met mij hierover te filosoferen?

    mvg alex

    ps, ik werk ook graag mee aan andermans onderzoekjes! carillio@hotmail.com

Comments are closed.